Marketing Automation – marknadsför din restaurang

Letar du efter ett bra och enkelt sätt att marknadsföra din restaurang? Då är du inte ensam! Att lyckas inom restaurangbranschen kan vara mycket svårt, eftersom konkurrensen är hög. Det ploppar upp nya restauranger var och varannan dag och för att lyckas behöver du se till att sticka ut ur mängden. Tyvärr är det alldeles för få restauranger som lägger fokus på sin marknadsföring och som marknadsför restaurangen på rätt sätt. Det går naturligtvis att lyckas ändå, men chanserna blir betydligt mindre.

Med Marketing Automation blir det enkelt för dig att marknadsföra din restaurang på ett snabbt och smidigt sätt. Marketing Automation gör det helt enkelt möjligt för dig att producera relevanta och personliga marknadsföringskampanjer i en mycket stor skala. Enkelt förklarat kan man säga att du använder dig av metoden för att skicka ut rätt typ av innehåll i rätt tid och till rätt leads. Vi berättar mer om hur det fungerar och vilka fördelar som finns.

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation är ett engelskt ord som på svenska kan översättas till automatisering av marknadsföring. Här använder man sig av en programvara som i stort sett sköter hela marknadsföringen på egen hand. Med Marketing Automation kan du t.ex. använda dig av dina kunders tidigare klick och interaktioner med din restaurang för att ta fram det bästa kommunikationssättet till målgruppen.

Fördelar med Marketing Automation

Många tror att en restaurang inte kan marknadsföras på samma sätt som ett företag som säljer produkter eller t.ex. ett kontor. Visst kan det vara så att en restaurang måste fokusera på andra aspekter än ett teknikföretag behöver göra, men majoriteten av alla marknadsföringsmetoder kan ändå komma till nytta. Tycker du att det är svårt att tillämpa metoden själv kan du anlita företag som jobbar med Marketing Automation och som vet precis hur du ska gå tillväga.

  • Marketing Automation gör det möjligt för dig att frigöra tid och på så vis få mer resurser till din verksamhet. Marketing Automation sköter sig på många sätt helt själv och det innebär att du kan fokusera på andra saker istället.
  • Marknadsföringsmetoden kan själv sköta din kundbas och även utforma kampanjer. På så sätt kan du få ut nyhetsbrev och erbjudanden till både gamla och nya kunder på ett smidigt sätt.
  • För att du ska lyckas i restaurangbranschen kan du inte bara förlita dig på nya kunder, utan du måste också värna om dina stammisar. Marketing Automation kan hjälpa dig att få en mycket bättre kundkommunikation, så att du får kundrelationer som är starka och långvariga.
  • Vill du se hur dina kundinteraktioner ser ut kan du använda dig av Marketing Automation. Den här metoden ger dig en mycket bra och snabb överblick med all info på ett och samma ställe. Det gör det lättare för dig att få koll på marknadsföringen.