Drömmen om Göta Kanal

Göta Kanal erbjuder en seglats tvärs igenom Sverige – på tvären, det vill säga från Stockholm till Göteborg. Eller tvärtom. Göta Kanal kan bli en resa man minns hela livet för sin skönhets skull – men också för matens skull. Det finns mängder av fina små smultronställen bland pensionat och små soldränkta hotell. Men också fina matupplevelser ombord på de kryssningsbåtar som trafikerar kanalen. Mycket skaldjur som hummer och räkor serveras på båtarna och det till vita dukar och fint porslin. Att resa på Göta Kanal är en upplevelse men kanalen kunde ha förblivit en hägring om inte OM hade funnits.

Göta Kanal var inget projekt som startade på en impuls. Istället var det en dröm som gick i uppfyllelse. Redan på 1500-talet föreslog biskopen i Linköping att man skulle bygga en kanal tvärs över Sverige. Det skulle ta 300 år innan kanalen började byggas. För att förstå hur stort byggprojekt det var så ska man veta att 87 km av kanalens längd är grävd för hand med träskovlar med järnbeslag. Det var ren handkraft som grävde tillräckligt djupt och tillräckligt brett för att väldigt stora båtar, till och med kryssningsbåtar skulle få plats i kanalen.

Det är alltså 87 km som är utgrävt för hand och 103 km av kanalens längd går genom sjöar som är hoplänkade som en del av kanalen. Totalt är kanalen 190 km lång. Trots att drömmen om Göta Kanal började redan på 1500-talet så började bygget inte förrän 300 år senare på 1800-talet då Baltzar von Platen fick kungens tillstånd att börja bygga kanalen.

Baltzar von Platen var greve, statsråd och före detta sjömilitär som även varit krigsfånge i Ryssland under en period. 1806 hade han utarbetat en avhandling om kanaler. Några år senare, i april 1810 fick Baltzar von Platen tillstånd av Kung Karl XIII att bygga kanalen. Han fick också arbetskraft, tillräckligt med skog och mark där kanalen skulle dras. Strax därefter var arbetet i full gång.

Året därpå var så många som 7000 man i full färd med att gräva ut kanalen för hand med träspadar som var järnskodda. Det hade också transporterat bort ofattbara 8 miljoner kubikmeter jord och sprängt berg motsvarande 200 000 kubikmeter. Det hade arbetet i så mycket som 12 miljoner dagsverken om 12 timmar om dagen. Arbetarna bestod av 58 000 soldater inkallade enkom för bygget. Det fanns även civila med som byggde och en grupp om ryska desertörer. Desertörerna var 200 stycken.

Göta Kanal utnämndes år 2000 till Sveriges största kulturhistoriska byggnadsverk. Kanalen har haft stor betydelse för handelsförbindelserna i Sverige men nuförtiden är den en stor turistattraktion. Det är både privata båtar och kryssningsbåtar som trafikerar kanalen idag. Det finns mycket att se och uppleva längs färdvägen. Det är vackert och det finns gott om bra matställen och övernattningsställen att välja mellan.